Page 34 - Rozbor23_final_web
P. 34

jsme se začali v divadle cítit jako doma. Představení začalo a rychle upoutalo celou
               naši pozornost.
               Hurvínek s panem Spejblem vyskočili na scénu a najednou bylo všude veselo.
               A hned úvodní scéna byla originální a nečekaná. Herci ještě nebyli připraveni, a proto
               zůstalo na panu Spejblovi a jeho synkovi Hurvínkovi, aby diváky v sále zaměstnali
               a pobavili, zatímco se budou operní herci v zákulisí připravovat. Vtipné glosy
               a zmatky s rozmisťováním kulis a rekvizit po jevišti pak chytře a nenásilně vtáhly
               všechny malé a velké diváky do děje opery. Příběh slavné Smetanovy opery Prodané
               nevěsty byste ale vlastně ani nemuseli předem vůbec znát, stačilo se jen pořádně
               dívat a pozorně poslouchat.
               Spejbl s Hurvínek a samozřejmě i Mánička s Žerykem zde totiž po celou dobu
               představení působili jako operní průvodci, nejdříve v roli pouhých návštěvníků opery,
               později pak již jako plnohodnotná součást operního sboru, takže pokud jste dosud
               o opeře něco nevěděli, oni vám to vysvětlili nebo zazpívali. Jako průvodci postupně
               představili všechny operní zpěváky a herce na scéně (Tomáše Kořínka ve dvojroli
               Jeníka a Vaška, Pavlu Vykopalovou v roli Mařenky, Jana Šťávu v roli Kecala a Evu
               Esterkovou ve dvojroli hospodské či Esmeraldy), jejichž pěvecké výkony byly
               jedinečné, a nezapomněli ani na čtveřici muzikantů a jejich hudebních nástrojů
               (kontrabas - Jindřich Konvalinka, housle - Barbara Tolarová, klarinet - Zdeněk Kužela
               a klavír - Ondrej Olos).
               Veledůležité informace o panu Smetanovi a jeho opeře si nenechal ujít a předal je
               veselou formou divákům pan Spejbl, který se na jevišti těšil všeobecné vážnosti
               a úctě zejména při popíjení piva s Kecalem. Hurvínek oproti tomu po celou dobu
               představení působil jako diblík pokoutník a zvídavý studentík, který vtipně skákal
               do řeči všem hlavním protagonistům, a poučoval je, jak se mají správně chovat. Učil
               třeba Jeníka, jak si má udobřit svoji Mařenku, nebo naopak proháněl a trestal Kecala,
               když o něm zjistil jeho nekalý záměr prodat Jeníkovu Mařenku nemotornému Vaškovi
               Krušinovi. Všechno působilo tak jednoduše, čistě a živě, takže vám vůbec
               nepřipadalo divné, že lipové loutky dávají rady do života dospělým hercům.
               Scénografie pana Davida Janoška je vždycky velmi působivá, originální a doslova
               srší vtipnými zvraty. Třeba když Hurvínek nečekaně spadl při honičce za Kecalem
               mezi slípky, které mu tam někdo z herců v mezičase přemístil, a začal potichu
               nadávat, bylo o zábavu mezi dětmi postaráno. Malé rozkládací domky na scéně, jako
               například hospoda nebo Mařenčin domek, také velmi šikovně propojily malý svět
               loutek s velikým světem lidí z venkova.
               Před čím se ale musím nejvíce sklonit, je výkon loutkovodičů a hlavních interpretů
               Martina Trechy, Davida Janoška, Jany Mudrákové a Jana Levého. Tento mladý
               herecký soubor má můj veliký obdiv a úctu za to, jak skvěle dokázal v živém
               vystoupení plném pohybu a změn, namluvit (a to až doslova k nepoznání) hlasy
               Hurvínka, Spejbla, Máničky a Žeryka, a přitom k tomu všemu navíc i zazpívat slavné
               Smetanovy písně: Proč bychom se netěšili nebo Dobrá věc se podařila. Je jisté,
               že všichni tito členové souboru před sebou mají velkou budoucnost.
               Opera je těžko uchopitelná umělecká forma, ve které se střídá divadelní představení
               s hudbou, přičemž většina textů je zpívaná za doprovodu orchestru. Protože v opeře
               herci svoje texty nejen hrají, ale i zpívají, je pro nováčky opery někdy trochu složité,
               aby dokázali sledovat přímočarou dějovou linii příběhu, na který jsou zvyklí třeba
               z loutkových nebo činoherních představení, protože zpívaným slovům za doprovodu
               hudby prostě dost dobře nerozumí. Vjemů a pohybů je na scéně najednou všude
               plno a je tedy těžké se v tom dobře orientovat. V představení Hurvínek prodává
               nevěstu se bortí všechny operní zvyklosti a nesrozumitelnost textu rozhodně nepatří




                                                                                                       32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39