Page 30 - Rozbor23_final_web
P. 30
6. Ohlasy v tisku
a) kompletní znění recenzí uveřejněných v hlavních denících, týdenících
zaměřených na kulturu, veřejnoprávních a odborných médiích
Hurvínkova planetka /spejbl-hurvinek.eu/
RECENZE: Hurvínek a král Blecha je trefou do černého
Viva la Revolución! je první, co mi probleskne hlavou po shlédnutí nejnovější hry
Divadla Spejbla a Hurvínek a král Blecha. Miki Kirschner jako autor námětu, výpravy
a režisér v jednom spolu s textařem Robinem Králem a autorem hudby Janem
Lstibůrkem nám nachystali další povedenou lahůdku. Už kdysi jsem psal, že hry,
pod nimiž je tento tvůrčí tým podepsán, jsou vždy zárukou kvality a ani po návštěvě
této inscenace na těchto slovech není třeba nic měnit. Autoři namíchali krásný
loutkový koktejl vyváženě kombinující vše, co anotace hry slibovala – efektní loutky,
loutkářské triky, poezii, hudbu, barvitou výpravu a také nové tváře v hlavních rolích.
Ve hře nic nechybí a ani nepřebývá. Styl a forma vyprávění nepřebíjejí obsah
a naopak. Všeho je tak přiměřeně – forbínových scének, stejně jako kukátkových,
písně nedominují, ale ve vhodných momentech příběh dotváří. Provedení loutek
nemá primárně za cíl za každou cenu diváka ohromit nebo technologicky šokovat,
ale moderně ukázat, že loutka nemusí být jen klasická dřevěná marioneta. Ani
veršované vyprávění děje nepůsobí rušivě, rýmy naopak umožňují nejrůznější vtipné
slovní hříčky. To vše pak dokresluje vynikající práce loutkoherců a naprosto
fenomenální výkony všech tří interpretů. Těmi jsou mladé tváře divadelního souboru,
pro které to byl velký křest ohněm.
Ač je hra učena primárně odrostlejším dětem, na své si v ní přijde i mládež a ani
dospělí diváci se při sledování nebudou nudit. Děti budou nadšené z předscénové
hyperaktivity neposedného Hurvínka v roli bubnujícího vypravěče, kterému sekunduje
neméně aktivní Mánička s vozembouchem. Líbit se jim budou zcela jistě i další loutky
a písně, jejichž melodie i texty jsou velmi chytlavé. Při rapově laděné si mohou
i "zapařit" (což také nejedno dítko udělalo), při "drbacím" songu zase budou hledat,
zda na ně náhodou blecha opravdu neskočila. Odrostlejší diváci se stejně jako
dospělí mohou vedle příběhu kochat svítící a barvy měnící loutkou blechy, respektive
krále Blechy, která opatřená „odpudivě“ zabarveným hlasem Jakuba Šafránka působí
jako opravdu živý obtěžující parazit. A dospělí se zase mohou bavit slovními hříčkami
a narážkami na politický establishment a současně se zamyslet, jak vážné téma vám
vlastně autoři hry předkládají.
Inscenace o boji za svobodu a demokracii začíná v okamžiku, kdy chce být znuděný
král pobaven, ale ani komici jako jsou Laurel a Hardy, český Švejk s jeho velkou
„chlebárnou“ či Pepek Námořník ho nikterak nenadchnou, a tak přichází na scénu
pan Spejbl se svým bleším cirkusem. Svítící bleška Cecilka přeskakující z postavy
na postavu nakonec zakotví ve vousech samotného krále, kterého sice donutí ke
smíchu, ale nejenom, že to Spejblovi nepřinese kýženou odměnu a ten naopak
28