Page 30 - Rozbor23_final_web
P. 30

6. Ohlasy v tisku

               a) kompletní znění recenzí uveřejněných v hlavních denících, týdenících
               zaměřených na kulturu, veřejnoprávních a odborných médiích

               Hurvínkova planetka /spejbl-hurvinek.eu/

               RECENZE: Hurvínek a král Blecha je trefou do černého

               Viva la Revolución! je první, co mi probleskne hlavou po shlédnutí nejnovější hry
               Divadla Spejbla a Hurvínek a král Blecha. Miki Kirschner jako autor námětu, výpravy
               a režisér v jednom spolu s textařem Robinem Králem a autorem hudby Janem
               Lstibůrkem nám nachystali další povedenou lahůdku. Už kdysi jsem psal, že hry,
               pod nimiž je tento tvůrčí tým podepsán, jsou vždy zárukou kvality a ani po návštěvě
               této inscenace na těchto slovech není třeba nic měnit. Autoři namíchali krásný
               loutkový koktejl vyváženě kombinující vše, co anotace hry slibovala – efektní loutky,
               loutkářské triky, poezii, hudbu, barvitou výpravu a také nové tváře v hlavních rolích.
               Ve hře nic nechybí a ani nepřebývá. Styl a forma vyprávění nepřebíjejí obsah
               a naopak. Všeho je tak přiměřeně – forbínových scének, stejně jako kukátkových,
               písně nedominují, ale ve vhodných momentech příběh dotváří. Provedení loutek
               nemá primárně za cíl za každou cenu diváka ohromit nebo technologicky šokovat,
               ale moderně ukázat, že loutka nemusí být jen klasická dřevěná marioneta. Ani
               veršované vyprávění děje nepůsobí rušivě, rýmy naopak umožňují nejrůznější vtipné
               slovní hříčky. To vše pak dokresluje vynikající práce loutkoherců a naprosto
               fenomenální výkony všech tří interpretů. Těmi jsou mladé tváře divadelního souboru,
               pro které to byl velký křest ohněm.


               Ač je hra učena primárně odrostlejším dětem, na své si v ní přijde i mládež a ani
               dospělí diváci se při sledování nebudou nudit. Děti budou nadšené z předscénové
               hyperaktivity neposedného Hurvínka v roli bubnujícího vypravěče, kterému sekunduje
               neméně aktivní Mánička s vozembouchem. Líbit se jim budou zcela jistě i další loutky
               a písně, jejichž melodie i texty jsou velmi chytlavé. Při rapově laděné si mohou
               i "zapařit" (což také nejedno dítko udělalo), při "drbacím" songu zase budou hledat,
               zda na ně náhodou blecha opravdu neskočila. Odrostlejší diváci se stejně jako
               dospělí mohou vedle příběhu kochat svítící a barvy měnící loutkou blechy, respektive
               krále Blechy, která opatřená „odpudivě“ zabarveným hlasem Jakuba Šafránka působí
               jako opravdu živý obtěžující parazit. A dospělí se zase mohou bavit slovními hříčkami
               a narážkami na politický establishment a současně se zamyslet, jak vážné téma vám
               vlastně autoři hry předkládají.


               Inscenace o boji za svobodu a demokracii začíná v okamžiku, kdy chce být znuděný
               král pobaven, ale ani komici jako jsou Laurel a Hardy, český Švejk s jeho velkou
               „chlebárnou“ či Pepek Námořník ho nikterak nenadchnou, a tak přichází na scénu
               pan Spejbl se svým bleším cirkusem. Svítící bleška Cecilka přeskakující z postavy
               na postavu nakonec zakotví ve vousech samotného krále, kterého sice donutí ke
               smíchu, ale nejenom, že to Spejblovi nepřinese kýženou odměnu a ten naopak




                                                                                                       28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35