Page 32 - Rozbor23_final_web
P. 32
klasikaplus.cz 25.11.2023
RECENZE: » Hurvínek prodává nevěstu! Nový autorský počin se vydařil
na výbornou
Spojení Janáčkovy opery s produkcí Divadla Spejbla a Hurvínka je nápad, jehož
výsledkem je veselé a inspirativní představení pro nejmenší diváky, které mělo
premiéru v brněnském divadle Reduta 24. listopadu. Autorkou projektu je
dramaturgyně opery Patricie Částková, hudební nastudování je dílem dirigenta
Ondreje Olose, režie se ujala Hana Mikolášková a autorem scény a kostýmů je David
Janošek. Ten je také uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka a vodičem
Hurvínka. Spojením dvou českých divadelních ikon vzniklo kouzelné představení,
při kterém se děti prostřednictvím humoru seznámily s operou.
Hlediště brněnské Reduty je ideálním komorním sálem, ve kterém funguje
bezprostřední spojení jeviště a hlediště a kde se mizí hranice. V obecenstvu byly
i hodně malé děti, přesto žádné nefňukalo a nechaly se zatáhnout i na jeviště.
Provedení opery Prodaná nevěsta se přizpůsobilo dětským měřítkům, stejně jako se
přizpůsobily i malé vesnické domečky, které hrály spolu na scéně. Dokonce i jako
hospoda či domeček Mařenky, do kterého se celá schovala. Samozřejmě, že nejvíc
na sebe poutaly pozornost figurky Hurvínka, Spejbla a Máničky, ale největší aplaus
měl pes Žeryk. I proto, že za medvěda byl převlečený právě on! A on to byl, který
mohl za vtažení postaviček do hry, neboť ony přišly sice na představení, ale Žeryk
vběhl na jeviště a už ho z něho nikdo nedostal.
Klíčové postavy opery byly v zásadě zachovány. Stejně tak byl zachován sled
základních hudebních čísel. Nehrál celý orchestr, ale partituru zvládly odehrát housle,
klarinet, kontrabas a klavír, od kterého představení řídil dirigent Ondrej Olos. Došlo
i na představování nástrojů divákům. Předehra zněla do úvodního stavění scény,
postupně zpívala Mařenka Pavla Vykopalová s Jeníkem Tomášem Kořínkem
a prozradila, proč je tak zasmušilá a hrozila Jeníkovi, že kdyby se co takového
dověděla…a věrné milování provázeli dva bílí holubi na tyčce. Kecal v podobě Jana
Šťávy se se zlou potázal už při příchodu, neboť Žerykovi od počátku nevoněl a ten
mu to po celou dobu dával najevo. Do malinké hospody se vešli všichni na pívečko
a sbor zpívali s chutí i vodiči. Komika se dala vytěžit i z faktu, že Jeník zazpíval i roli
Vaška. Nechybělo čarování se světlem, když Mařenka hrozila Vaškovi s otrávením.
Skoky v hudbě byly nahrazeny krátkým, ale výstižným textem a jen chytrý Hurvínek
pochopil, že Jeník prodal nevěstu jen naoko a že má plán. Příjezd Komediantů byla
příležitost, jak zatáhnout děti do hry. Principál David Janošek si tu zařádil a spolu
s Esmeraldou v podání Evy Esterkové asi deset dětských dobrovolníků na jeviště
dostal. Děti si zatancovaly na pochod komediantů a byly na sebe hrdé, i ti nejmenší,
asi tříletí. Nechybělo ani dojetí, všichni nabádali Mařenku, aby se rozmyslila,
Mařenka si poplakala Ach jaký žal a s ní i všechny loutky, především Mánička. Jeníka
zase při árii Tak tvrdošíjná dívko jsi psychicky podporoval Hurvínek a přišel v kroji,
který mu velmi slušel. Logickým vrcholem bylo, když Jeník vytáhl na závěr občanku
a legitimoval se jako „Míchův syn“. Pak se utrh‘ medvěd a do všeobecného zmatku
vpadl Žeryk, v převleku za medvěda. Že měl největší potlesk, není asi třeba dodávat.
Dobrá věc se podařila, vzniklo úžasně vtipné a živé představení, které má spád a děti
velmi baví. Ostřílená kritička se ve druhé polovině začala ošívat, jestli to není pro děti
moc dlouhé bez přestávky, ale asistující vnučka naopak tvrdila, že to bylo krátké
a že to mělo ještě pokračovat! A že operu už pochopila a že půjde určitě na nějakou
pohádku zase. Ona totiž každá opera je vlastně pohádka, jen se musí udělat tak, aby
30