Page 32 - Rozbor23_final_web
P. 32

klasikaplus.cz 25.11.2023

               RECENZE: » Hurvínek prodává nevěstu! Nový autorský počin se vydařil
               na výbornou


               Spojení Janáčkovy opery s produkcí Divadla Spejbla a Hurvínka je nápad, jehož
               výsledkem je veselé a inspirativní představení pro nejmenší diváky, které mělo
               premiéru v brněnském divadle Reduta 24. listopadu. Autorkou projektu je
               dramaturgyně opery Patricie Částková, hudební nastudování je dílem dirigenta
               Ondreje Olose, režie se ujala Hana Mikolášková a autorem scény a kostýmů je David
               Janošek. Ten je také uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka a vodičem
               Hurvínka. Spojením dvou českých divadelních ikon vzniklo kouzelné představení,
               při kterém se děti prostřednictvím humoru seznámily s operou.
               Hlediště brněnské Reduty je ideálním komorním sálem, ve kterém funguje
               bezprostřední spojení jeviště a hlediště a kde se mizí hranice. V obecenstvu byly
               i hodně malé děti, přesto žádné nefňukalo a nechaly se zatáhnout i na jeviště.
               Provedení opery Prodaná nevěsta se přizpůsobilo dětským měřítkům, stejně jako se
               přizpůsobily i malé vesnické domečky, které hrály spolu na scéně. Dokonce i jako
               hospoda či domeček Mařenky, do kterého se celá schovala. Samozřejmě, že nejvíc
               na sebe poutaly pozornost figurky Hurvínka, Spejbla a Máničky, ale největší aplaus
               měl pes Žeryk. I proto, že za medvěda byl převlečený právě on! A on to byl, který
               mohl za vtažení postaviček do hry, neboť ony přišly sice na představení, ale Žeryk
               vběhl na jeviště a už ho z něho nikdo nedostal.
               Klíčové postavy opery byly v zásadě zachovány. Stejně tak byl zachován sled
               základních hudebních čísel. Nehrál celý orchestr, ale partituru zvládly odehrát housle,
               klarinet, kontrabas a klavír, od kterého představení řídil dirigent Ondrej Olos. Došlo
               i na představování nástrojů divákům. Předehra zněla do úvodního stavění scény,
               postupně zpívala Mařenka Pavla Vykopalová s Jeníkem Tomášem Kořínkem
               a prozradila, proč je tak zasmušilá a hrozila Jeníkovi, že kdyby se co takového
               dověděla…a věrné milování provázeli dva bílí holubi na tyčce. Kecal v podobě Jana
               Šťávy se se zlou potázal už při příchodu, neboť Žerykovi od počátku nevoněl a ten
               mu to po celou dobu dával najevo. Do malinké hospody se vešli všichni na pívečko
               a sbor zpívali s chutí i vodiči. Komika se dala vytěžit i z faktu, že Jeník zazpíval i roli
               Vaška. Nechybělo čarování se světlem, když Mařenka hrozila Vaškovi s otrávením.
               Skoky v hudbě byly nahrazeny krátkým, ale výstižným textem a jen chytrý Hurvínek
               pochopil, že Jeník prodal nevěstu jen naoko a že má plán. Příjezd Komediantů byla
               příležitost, jak zatáhnout děti do hry. Principál David Janošek si tu zařádil a spolu
               s Esmeraldou v podání Evy Esterkové asi deset dětských dobrovolníků na jeviště
               dostal. Děti si zatancovaly na pochod komediantů a byly na sebe hrdé, i ti nejmenší,
               asi tříletí. Nechybělo ani dojetí, všichni nabádali Mařenku, aby se rozmyslila,
               Mařenka si poplakala Ach jaký žal a s ní i všechny loutky, především Mánička. Jeníka
               zase při árii Tak tvrdošíjná dívko jsi psychicky podporoval Hurvínek a přišel v kroji,
               který mu velmi slušel. Logickým vrcholem bylo, když Jeník vytáhl na závěr občanku
               a legitimoval se jako „Míchův syn“. Pak se utrh‘ medvěd a do všeobecného zmatku
               vpadl Žeryk, v převleku za medvěda. Že měl největší potlesk, není asi třeba dodávat.
               Dobrá věc se podařila, vzniklo úžasně vtipné a živé představení, které má spád a děti
               velmi baví. Ostřílená kritička se ve druhé polovině začala ošívat, jestli to není pro děti
               moc dlouhé bez přestávky, ale asistující vnučka naopak tvrdila, že to bylo krátké
               a že to mělo ještě pokračovat! A že operu už pochopila a že půjde určitě na nějakou
               pohádku zase. Ona totiž každá opera je vlastně pohádka, jen se musí udělat tak, aby




                                                                                                       30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37