Page 29 - Rozbor23_final_web
P. 29
Derniérové inscenace
Hotel Spejbl (poslední repríza v roce 2022, staženo bez derniéry v listopadu 2023)
Hurvínkovo přání (derniéra duben 2023)
V roce 2023 došlo k derniéře dvou titulů.
V případě titulu Hurvínkovo přání došlo k derniéře v dubnu 2023. Došlo k ní především
z důvodu uměleckých, kdy byla estetika představení v přímém rozporu s duchem nově
nastavované a budované estetiky pod mým uměleckým vedením. Tedy jsem nemohl svým
uměleckým vedením ručit za kvalitu právě této inscenace a nechtěl jsem, aby byla dále
prezentována veřejnosti jako inscenace, která nastavuje do budoucna umělecké povědomí
o instituci Divadla S+H. Zároveň, a to je druhý důvod, již na mnoha postech chybělo
personální zajištění herců z důvodu personální obměny v hereckém souboru a přezkušování
za nové členy uměleckého souboru mi z důvodu výše uvedeného nedávalo jakýkoliv smysl.
Inscenace se dočkala 162 repríz a od roku 2016, kdy byla uvedena na repertoár, si našla
mimořádné množství spokojených diváků, kteří její kvality
docenili. Ve své době bylo tedy uvedení zcela smysluplné
a i fakt, že se inscenace hrála 7 let, je dostačující zprávou
o tom, že energie do ní vložená nebyla zbytečná. Stejně tak
byl naplněn fakt o tom, že si na sebe inscenace v uváděném
čase vydělala, nebyla ztrátová.
Derniéra inscenace Hotel Spejbl je zapříčiněna několika
specifickými faktory. Prvním z nich byla mimořádná
technologická náročnost titulu, která se váže na personální
zajištění chodu inscenace. Vzhledem k velké personální
obměně uměleckého souboru v posledních dvou letech
a vzhledem k tomu, že každý jeden umělec měl v době
vzniku inscenace velmi specifické umělecko-technické úkoly
při chodu představení, nebylo dále již možno titul uchovávat na repertoáru…Inscenace si
vybrala všechna proti z dob covidu, kdy se zkoušela abnormálně dlouho a už v době vzniku
zaznamenávala permanentní překážky stran dodávek technologií, i změn v obsazení. To
natolik nabouralo uměleckou koncepci, že i přes to, že se premiéra uskutečnila, inscenace
byla profesionálně zaznamenána pro Dramox a dále uváděna v online prostoru, bylo velmi
nesnadné se po technicko-umělecké stránce k inscenaci vracet na běžném repertoáru.
Každá další repríza si žádala dělat nové a nové oprašovací a přezkušovací zkoušky, kdy byla
efektivita práce zcela umenšována na úkor velké náročnosti při běžném provozu. I s ohledem
na personální změny v hlavních rolích Spejbla a Hurvínka jsem rozhodl inscenaci stáhnout
z repertoáru bez derniéry, protože další reprízy by si žádaly kompletně nové nazkoušení
v časovém horizontu, který je ale již vyhrazen pro zcela nové inscenace, které budou
umělecky divadlo posouvat zase dál. Tedy v rámci úspory času, energie i nemalých financí
jsem se rozhodl inscenaci rok a půl od poslední reprízy stáhnout z repertoáru bez derniéry.
MgA. David Janošek, Dis.
27