Page 29 - Rozbor23_final_web
P. 29

Derniérové inscenace



               Hotel Spejbl (poslední repríza v roce 2022, staženo bez derniéry v listopadu 2023)

               Hurvínkovo přání (derniéra duben 2023)

               V roce 2023 došlo k derniéře dvou titulů.
               V případě titulu Hurvínkovo přání došlo k derniéře v dubnu 2023. Došlo k ní především
               z důvodu uměleckých, kdy byla estetika představení v přímém rozporu s duchem nově
               nastavované a budované estetiky pod mým uměleckým vedením. Tedy jsem nemohl svým
               uměleckým vedením ručit za kvalitu právě této inscenace a nechtěl jsem, aby byla dále
               prezentována veřejnosti jako inscenace, která nastavuje do budoucna umělecké povědomí
               o instituci Divadla S+H. Zároveň, a to je druhý důvod, již na mnoha postech chybělo
               personální zajištění herců z důvodu personální obměny v hereckém souboru a přezkušování
               za nové členy uměleckého souboru mi z důvodu výše uvedeného nedávalo jakýkoliv smysl.
               Inscenace se dočkala 162 repríz a od roku 2016, kdy byla uvedena na repertoár, si našla
               mimořádné množství spokojených diváků, kteří její kvality
               docenili. Ve své době bylo tedy uvedení zcela smysluplné
               a i fakt, že se inscenace hrála 7 let, je dostačující zprávou
               o tom, že energie do ní vložená nebyla zbytečná. Stejně tak
               byl naplněn fakt o tom, že si na sebe inscenace v uváděném
               čase vydělala, nebyla ztrátová.




               Derniéra inscenace Hotel Spejbl je zapříčiněna několika
               specifickými faktory. Prvním z nich byla mimořádná
               technologická náročnost titulu, která se váže na personální
               zajištění chodu inscenace. Vzhledem k velké personální
               obměně uměleckého souboru v posledních dvou letech
               a vzhledem k tomu, že každý jeden umělec měl v době
               vzniku inscenace velmi specifické umělecko-technické úkoly
               při chodu představení, nebylo dále již možno titul uchovávat na repertoáru…Inscenace si
               vybrala všechna proti z dob covidu, kdy se zkoušela abnormálně dlouho a už v době vzniku
               zaznamenávala permanentní překážky stran dodávek technologií, i změn v obsazení. To
               natolik nabouralo uměleckou koncepci, že i přes to, že se premiéra uskutečnila, inscenace
               byla profesionálně zaznamenána pro Dramox a dále uváděna v online prostoru, bylo velmi
               nesnadné se po technicko-umělecké stránce k inscenaci vracet na běžném repertoáru.
               Každá další repríza si žádala dělat nové a nové oprašovací a přezkušovací zkoušky, kdy byla
               efektivita práce zcela umenšována na úkor velké náročnosti při běžném provozu. I s ohledem
               na personální změny v hlavních rolích Spejbla a Hurvínka jsem rozhodl inscenaci stáhnout
               z repertoáru bez derniéry, protože další reprízy by si žádaly kompletně nové nazkoušení
               v časovém horizontu, který je ale již vyhrazen pro zcela nové inscenace, které budou
               umělecky divadlo posouvat zase dál. Tedy v rámci úspory času, energie i nemalých financí
               jsem se rozhodl inscenaci rok a půl od poslední reprízy stáhnout z repertoáru bez derniéry.





                                                                                                                        MgA. David Janošek, Dis.











                                                                                                       27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34