Page 38 - Rozbor23_final_web
P. 38

----------------------------------------------------------------------------------------------------


               RECENZE: Hurvínek v Redutě prodával nevěstu a učil děti, co je opera
                                               (www.mestohudby.cz)




               Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal
               titul Hurvínek prodává nevěstu, které vzniklo v koprodukci s Divadlem Spejbla
               a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české
               hudby a odehrála se 24. listopadu v sále divadla Reduta.
               Dramaturgie a scénáře, který spojuje všem známé loutkové postavy Spejbla,
               Hurvínka, Máničky a Žeryka s poupravenou a zkrácenou Prodanou nevěstou
               Bedřicha Smetany, se ujala Patricie Částková a režie se zhostila Hana Mikolášková.
               Tato originální koncepce byla pojata jako vtipné ale zároveň atraktivně vzdělávací
               přiblížení opery dětskému publiku. Jako první se na jevišti objevila čtveřice
               zmíněných loutek po vedením Martina Trechy (vodič Spejbla, hlas Spejbla
               a Hurvínka), Davida Janoška (vodič Hurvínka), Jany Mudrákové (vodička a hlas
               Máničky) a Jana Levého (vodič a hlas Žeryka). Loutkoherce následovalo kvarteto
               muzikantů ve složení Barbara Tolarová (housle), Jindřich Konvalinka (kontrabas),
               Zdeněk Kužela (klarinet) a Ondrej Olos (dirigování a klavír). Poté už se na pódiu
               postupně objevovaly postavy, které byly přímo převzaty ze Smetanovy opery. Jako
               Mařenka se představila Pavla Vykopalová, dvojrole Jeník/Vašek se ujal Tomáš
               Kořínek, Jan Šťáva ztvárnil Kecala, druhé dvojrole se zhostila Eva Esterková jako
               hospodská/Esmeralda a David Janošek občas odložil loutku, aby se publiku ukázal
               také jako principál.
               Scéna a kostýmy, které navrhl taktéž David Janošek, byly jednoduché, pro potřeby
               inscenace však nadmíru dostačující. Kromě zástěn v zadní části jeviště a několika
               dalších rekvizit nejvíce zaujaly rozkládací domky (hospoda a Krušinovic dům), svojí
               velikostí přizpůsobeny loutkám. Jejich využití byla výborná volba, neboť pouze
               přidávaly na komičnosti situací, když byly tyto prostory obsazovány i živými herci.
               Kostýmy vycházely z moravského folklóru, což se k tomuto konceptu skvěle hodilo.
               Funkční byly i dialogy a scénář Patricie Částkové s režií Hany Mikoláškové. Hned
               během několika prvních vět bylo jasné, že toto divadlo bude provázet spousta smíchu
               z publika. Vtipné dialogy (a Žerykovo štěkání), humor pramenící z komolení známých
               slov a typický hlasový projev loutkovodičů byly kombinovány s nejznámějšími
               hudebními čísly z Prodané nevěsty. Loutky na jevišti nejdříve ztvárňovaly návštěvníky
               opery, ovšem téměř ihned interagovaly se členy operního souboru NdB, se zpěváky
               i muzikanty, a ovlivňovaly tak samotný děj. K vtipným scénám se přidaly i ty
               vzdělávací, kdy loutky dětem popisovaly, jak opera a vše s ní spojené funguje.
               V místě, kdy se na scéně objevil Principál a Esmeralda, se navíc mohlo několik
               dobrovolníku přidat k protagonistům na jevišti a společně si s nimi zatancovat. Celé
               publikum pak bylo do inscenace vtaženo na jejím samotném závěru, kdy herci rozdali
               noty se závěrečným sborem Dobrá věc se podařila a všichni diváci si mohli notoricky
               známý sbor zazpívat.
               Pěvecké výkony všech herců byly na vysoké úrovni. Pavla Vykopalová, která
               Mařenku hraje i v původní inscenaci Prodané nevěsty v NdB, ani v jedné árii
               nezaváhala a diváci se tak mohli kochat jejím krásným a skvěle ovládaným hlasem.
               To stejné platí i pro Tomáše Kořínka, který si výborně poradil jak s rolí romantického
               Jeníka, tak s přitroublým Vaškem. Jediné zaváhání nebylo slyšet ani u představitelky
               hospodské a Esmeraldy Evy Esterkové. Jan Šťáva „nepřekvapil“ a role Kecala mu
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43