Page 38 - Rozbor23_final_web
P. 38
----------------------------------------------------------------------------------------------------
RECENZE: Hurvínek v Redutě prodával nevěstu a učil děti, co je opera
(www.mestohudby.cz)
Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal
titul Hurvínek prodává nevěstu, které vzniklo v koprodukci s Divadlem Spejbla
a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české
hudby a odehrála se 24. listopadu v sále divadla Reduta.
Dramaturgie a scénáře, který spojuje všem známé loutkové postavy Spejbla,
Hurvínka, Máničky a Žeryka s poupravenou a zkrácenou Prodanou nevěstou
Bedřicha Smetany, se ujala Patricie Částková a režie se zhostila Hana Mikolášková.
Tato originální koncepce byla pojata jako vtipné ale zároveň atraktivně vzdělávací
přiblížení opery dětskému publiku. Jako první se na jevišti objevila čtveřice
zmíněných loutek po vedením Martina Trechy (vodič Spejbla, hlas Spejbla
a Hurvínka), Davida Janoška (vodič Hurvínka), Jany Mudrákové (vodička a hlas
Máničky) a Jana Levého (vodič a hlas Žeryka). Loutkoherce následovalo kvarteto
muzikantů ve složení Barbara Tolarová (housle), Jindřich Konvalinka (kontrabas),
Zdeněk Kužela (klarinet) a Ondrej Olos (dirigování a klavír). Poté už se na pódiu
postupně objevovaly postavy, které byly přímo převzaty ze Smetanovy opery. Jako
Mařenka se představila Pavla Vykopalová, dvojrole Jeník/Vašek se ujal Tomáš
Kořínek, Jan Šťáva ztvárnil Kecala, druhé dvojrole se zhostila Eva Esterková jako
hospodská/Esmeralda a David Janošek občas odložil loutku, aby se publiku ukázal
také jako principál.
Scéna a kostýmy, které navrhl taktéž David Janošek, byly jednoduché, pro potřeby
inscenace však nadmíru dostačující. Kromě zástěn v zadní části jeviště a několika
dalších rekvizit nejvíce zaujaly rozkládací domky (hospoda a Krušinovic dům), svojí
velikostí přizpůsobeny loutkám. Jejich využití byla výborná volba, neboť pouze
přidávaly na komičnosti situací, když byly tyto prostory obsazovány i živými herci.
Kostýmy vycházely z moravského folklóru, což se k tomuto konceptu skvěle hodilo.
Funkční byly i dialogy a scénář Patricie Částkové s režií Hany Mikoláškové. Hned
během několika prvních vět bylo jasné, že toto divadlo bude provázet spousta smíchu
z publika. Vtipné dialogy (a Žerykovo štěkání), humor pramenící z komolení známých
slov a typický hlasový projev loutkovodičů byly kombinovány s nejznámějšími
hudebními čísly z Prodané nevěsty. Loutky na jevišti nejdříve ztvárňovaly návštěvníky
opery, ovšem téměř ihned interagovaly se členy operního souboru NdB, se zpěváky
i muzikanty, a ovlivňovaly tak samotný děj. K vtipným scénám se přidaly i ty
vzdělávací, kdy loutky dětem popisovaly, jak opera a vše s ní spojené funguje.
V místě, kdy se na scéně objevil Principál a Esmeralda, se navíc mohlo několik
dobrovolníku přidat k protagonistům na jevišti a společně si s nimi zatancovat. Celé
publikum pak bylo do inscenace vtaženo na jejím samotném závěru, kdy herci rozdali
noty se závěrečným sborem Dobrá věc se podařila a všichni diváci si mohli notoricky
známý sbor zazpívat.
Pěvecké výkony všech herců byly na vysoké úrovni. Pavla Vykopalová, která
Mařenku hraje i v původní inscenaci Prodané nevěsty v NdB, ani v jedné árii
nezaváhala a diváci se tak mohli kochat jejím krásným a skvěle ovládaným hlasem.
To stejné platí i pro Tomáše Kořínka, který si výborně poradil jak s rolí romantického
Jeníka, tak s přitroublým Vaškem. Jediné zaváhání nebylo slyšet ani u představitelky
hospodské a Esmeraldy Evy Esterkové. Jan Šťáva „nepřekvapil“ a role Kecala mu