Page 39 - Rozbor23_final_web
P. 39

sedla zcela stejným způsobem jako v originální opeře. Herectví všech pěvců bylo
               výborné, obzvláště pak výkon posledního jmenovaného. Nadstandartní byla
               srozumitelnost zpěvu, která byla, vzhledem k absenci titulků (oproti „klasické“
               Prodané nevěstě), velice důležitá.
               Velký obdiv patří také loutkovodičům, kteří dokázali, vedle výtečného loutkového
               „dabingu“, velmi dobře zpívat, i když své hlasy přizpůsobovali loutkovým rolím. Není
               moc pravděpodobné, že Hurvínka nebo Máničku uslyší diváci zpívat operu kdekoliv
               jinde. Zredukovaný orchestr pod vedením Ondreje Olose hrál sjednoceně a s velmi
               dobrým dynamickým rozsahem. A přesto, že se jednalo o značnou redukci
               orchestrálního zvuku, to nejdůležitější ze Smetanovy hudby zaznělo ve velmi dobrém
               provedení a pro potřeby inscenace byly čtyři využité nástroje naprosto dostačující.
               Zazmínku stojí i perfektní tištěný program, připravený taktéž Patricií Částkovou,
               ve kterém mohli návštěvníci, kromě standartního obsazení, najít stručně popsané
               principy opery, orchestru a dirigováni, děj Prodané nevěsty, noty k závěrečnému
               sboru ale také doplňovačku, spojovačku nebo omalovánky. Patricie Částková tak
               zaručila dětem zábavu i po skončení představení.
               Inscenace Hurvínek prodává nevěstu, vzniklá ve spolupráci Národního divadla Brno
               a Divadla Spejbla a Hurvínka, představuje velmi originální fúzi dvou, alespoň na první
               pohled odlišných světů. V tomto představení vše funguje, jak má. Titul nabízí pro děti,
               kterým je primárně určený, velice zábavnou podívanou plnou vtipu a zajímavostí
               ze světa opery. Jde o zářný příklad, jak by se mělo toto krásné umění nejmenším
               divákům přibližovat. Humor spojený s výtečnými hudebními výkony ovšem naplno
               osloví i dospělé diváky. Tuto inscenaci lze bez nadsázky označit za dokonalou.
               Autor: Petr Mečkovský (originální příspěvek na webu www.mestohudby.cz)







                Recenze Luboše Marečka – Lidové noviny


               Už dlouho jsem se v divadle (a to je navštěvuji opravdu fest) tak upřímně nepobavil
               jako při páteční premiéře Hurvínek prodává nevěstu, která dohromady svedla
               brněnské operní sólisty a zřejmě nejslavnější tuzemské loutky.
               Opravdu musím smeknout, jak mnovrstevnatý výsledek se zrodil: inscenace Hany
               Mikoláškové nemá hluché místo, neustále nenuceně chrlí velkou švandu, ale také
               malé diváky neškolometsky edukuje, vtahuje dovnitř, nenásilně ukazuje zákonitosti
               a komentuje pojmy z operního provozu. Stejnou měrou baví také dospěláky.
               Nápadité interakce dřeváků a živáků neberou konce. A k tomu všemu se ani
               inscenátoři neberou vážně, odezní všechny nejslavnější árie a nakonec si publikum
               i aktéři oprávněně zazpívají slavný sbor Dobrá věc se podařila! A vším prorůstá
               i nenucená, plnotučná sebeironie (Jen si teč, Šťávo!)
               Představení není logicky titulkováno, ale požitek z nádhery zpívané češtiny ani
               jednou nevymizí, děti všemu krásně rozumí a plesají podobně jako já. Tato fúze
               zdánlivě neslučitelných divadelních druhů a žánrů se opravdu moc povedla a já
               gratuluji všem zúčastněným k mimořádnému titulu…


               Autor: Luboš Mareček
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44