Page 31 - Rozbor23_final_web
P. 31
skončí v žaláři, ale zadělá tím na velké starosti celému království. Z malé nevinné
blešky se stává obří monstrum, které se záhy nechá korunovat králem a svou tyranií
terorizuje celé své okolí. A tak se všichni musí spojit a vymyslet, jak se nechtěného
panovníka zbavit. To se jim společnými silami nakonec s pomocí repelentu
uvařeného paní Kateřinou na podkladě Spejblova receptu podaří a mohou tak slavit.
V tomto okamžiku se na scénu dostává vedle loutek parafráze slavného revolučního
obrazu francouzského malíře Eugèna Delacroixa s názvem ‚Svoboda vede lid
na barikády‘. Miki Kirschner je znám svou zálibou v úpravě slavných děl, a tak není
až tak překvapivé, že hlavní postavou ženy z plátna, která je alegorií Svobody
energicky vyzývající k odboji, je paní Kateřina, které sekundují upravené postavy
s tvářemi dalších figur divadelní rodinky. Do jedné z nich se pak „převtělil“ i hlavní
autor námětu Miki Kirschner.
Vynikající dojem z celé inscenace stvrdily fenomenální výkony všech tří interpretů. Ti
totiž byli pod velkým tlakem a také drobnohledem, zejména pak Jana Mudráková
a Martin Trecha jako hlasy hlavních postav divadelní rodinky. A to nejenom obrazně,
ale i doslova. Interpretace totiž neprobíhá jako obvykle v kukani, ale přímo před
pódiem, kde jsou herci pod přímým „dohledem“ publika a diváci z prvních řad tak
mohou sledovat jejich výkony opravdu „live“. Křestem si prošla Jana Mudráková,
pro níž to byla první divadelní hra, v níž mluvila za obě ženské postavy. A nutno říci,
že si vedla na výbornou. Totéž platí o Martinovi Trechovi. Ten sice své kvality jako
hlas Spejbla a Hurvínka prokazuje už od podzimu ve hře Spejbl, Hurvínek a já, ale
přeci jen za postavy mluví teprve půl roku a navíc časový prostor pro obě figury je
v této inscenaci menší. Potvrdilo se, že jeho výkony mají rostoucí tendenci, a i přes
jeho mládí v něm má divadlo znamenitého pokračovatele slavné tradice, kdy jeden
herec mluví za obě figury. Martin navíc promlouval i za další postavu – jednoho
z rádců. Oba skvěle doplňoval Jakub Šafránek, který se ujal interpretace druhého
z rádců, ale také blechy (viz výše) a krále. Navíc u postavy krále musel hlasově
odlišit, zda je o krále v původní velikosti, nebo jeho blechou vysátou zmenšeninu,
a i to se mu povedlo výtečně. I on prokázal, že má velký talent a široký hlasový
rejstřík. A aby toho nebylo málo, všichni tři herci se vedle interpretace chopili také
hudebních nástrojů a různých rekvizit, s jejichž pomocí obstarávali hudební
a zvukovou kulisu celého představení.
Autor: Kamil Malát (pro fan web Planetka Spejbla a Hurvínka)
29