Page 41 - Rozbor23_final_web
P. 41
RECENZE: Dokonalé spojení pokladů Smetany a Hurvínka
(MF DNES)
Pokud referentka dává opeře Národního divadla Brno (NdB) podruhé za sebou
nejvyšší možnou známku, jsou tu dvě možnosti. Buďto ho (ji) v tom divadelním
stánku podplatili, nebo se tam děje něco nevídaného a jsou zde k vidění i slyšeni
neuvěřitelně vydařené věci.
A může-li recenzent(ka) přísahat ještě jistěji než koktající Vašek v prodané nevěstě,
že si Mařenku (úplatek) nevezme, věřte, že platí za bé. Na scénu Reduty totiž
doputovalo koprodukční představení NdB a Divadla Spejbla a Hurvínka s názvem
Hurvínek prodává nevěstu. Scenáristka Patricie Částková a režisérka Hana
Mikolášková k vybraným kouskům snad nejznámější národní opery Prodaná nevěsta
od Bedřicha Smetany přidaly vlastní příběh a četné glosy na scéně takřka nepřetržitě
přítomných loutek Spejbla, Hurvínka, Máničky a psa Žeryka. Tedy dalších už
víceméně ně stoletých „národních“ pokladů, mluvených velice nadanými mladými
vodiči, rovněž takřka nepřetržitě dlícími na scéně, a navíc občas i zpívajícími
patřičnými hlásky svých postaviček.
Převažující původní hudební složka zvedá ovšem vtipně a hravě komentovanou
operu k výšinám skutečně hvězdným. Protože v téhle „legrácce“ pro děti se
Smetanových veleznámých árií a duetů ujalo nejen skvělé živé hudební těleso, ale
také nejlepší zdejší i pozvaní operní pěvci. Při premiéře alternující hvězdná Pavla
Vykopalová Jako Mařenka, takřka chaplinovsky groteskní Jan Šťáva coby Kecal
a skvělý pěvec Tomáš Kořínek ve dvojroli Jeníka i Vaška. A ptáte-li se, jak tedy
inscenátoři vymysleli scénu, kdy ke všem přítomným postavám včetně Jeníka přibíhá
popleta Vašek převlečený za medvěda, pak zkrátka běžte na tohle úžasné
představení.
Protože opravdu nelze kazit překvapení budoucímu divákovi a prozradit předem
nejen tento vydařený nápad, ale třeba ani ten, jak na maličké jeviště Reduty dostat
principálovu cirkusovou společnost při „malé“ ukázce artistických kousků
shromážděným vesničanům.
Nelze prozradit ani způsob, jakým scénograf David Janošek vyřešil problém, jak
do vzájemné interakce a Jevištního prostoru dostat maličké loutky s dospělými
zpěváky. Povedlo se to tak, že řešení nejenže neruší, ale stalo se tak vtipnou
ozdobou inscenace. Jen počkejte, až bude třeba Mařenka lát Jeníkovi, že o něm už
„nechce vědět“. Nebo až závěrečný sborový zpěv „Dobrá věc se podařila“ zazpívá
skutečně a doslova „celá vesnice“. Prostě paráda.
A vůbec největší pecka je, že na kráse Smetanovy opery o falešně prodané nevěstě
tahle taškařice s loutkami vůbec nic nechybí. Protože se povedlo spojení dvou
národních pokladů, jaké tu ještě nebylo.
Autor: Jana Soukupová, MF DNES