Page 41 - Rozbor23_final_web
P. 41

RECENZE: Dokonalé spojení pokladů Smetany a Hurvínka
                                                      (MF DNES)


               Pokud referentka dává opeře Národního divadla Brno (NdB) podruhé za sebou
               nejvyšší možnou známku, jsou tu dvě možnosti. Buďto ho (ji) v tom divadelním
               stánku podplatili, nebo se tam děje něco nevídaného a jsou zde k vidění i slyšeni
               neuvěřitelně vydařené věci.
               A může-li recenzent(ka) přísahat ještě jistěji než koktající Vašek v prodané nevěstě,
               že si Mařenku (úplatek) nevezme, věřte, že platí za bé. Na scénu Reduty totiž
               doputovalo koprodukční představení NdB a Divadla Spejbla a Hurvínka s názvem
               Hurvínek prodává nevěstu. Scenáristka Patricie Částková a režisérka Hana
               Mikolášková k vybraným kouskům snad nejznámější národní opery Prodaná nevěsta
               od Bedřicha Smetany přidaly vlastní příběh a četné glosy na scéně takřka nepřetržitě
               přítomných loutek Spejbla, Hurvínka, Máničky a psa Žeryka. Tedy dalších už
               víceméně ně stoletých „národních“ pokladů, mluvených velice nadanými mladými
               vodiči, rovněž takřka nepřetržitě dlícími na scéně, a navíc občas i zpívajícími
               patřičnými hlásky svých postaviček.
               Převažující původní hudební složka zvedá ovšem vtipně a hravě komentovanou
               operu k výšinám skutečně hvězdným. Protože v téhle „legrácce“ pro děti se
               Smetanových veleznámých árií a duetů ujalo nejen skvělé živé hudební těleso, ale
               také nejlepší zdejší i pozvaní operní pěvci. Při premiéře alternující hvězdná Pavla
               Vykopalová Jako Mařenka, takřka chaplinovsky groteskní Jan Šťáva coby Kecal
               a skvělý pěvec Tomáš Kořínek ve dvojroli Jeníka i Vaška. A ptáte-li se, jak tedy
               inscenátoři vymysleli scénu, kdy ke všem přítomným postavám včetně Jeníka přibíhá
               popleta Vašek převlečený za medvěda, pak zkrátka běžte na tohle úžasné
               představení.
               Protože opravdu nelze kazit překvapení budoucímu divákovi a prozradit předem
               nejen tento vydařený nápad, ale třeba ani ten, jak na maličké jeviště Reduty dostat
               principálovu cirkusovou společnost při „malé“ ukázce artistických kousků
               shromážděným vesničanům.
               Nelze prozradit ani způsob, jakým scénograf David Janošek vyřešil problém, jak
               do vzájemné interakce a Jevištního prostoru dostat maličké loutky s dospělými
               zpěváky. Povedlo se to tak, že řešení nejenže neruší, ale stalo se tak vtipnou
               ozdobou inscenace. Jen počkejte, až bude třeba Mařenka lát Jeníkovi, že o něm už
               „nechce vědět“. Nebo až závěrečný sborový zpěv „Dobrá věc se podařila“ zazpívá
               skutečně a doslova „celá vesnice“. Prostě paráda.
               A vůbec největší pecka je, že na kráse Smetanovy opery o falešně prodané nevěstě
               tahle taškařice s loutkami vůbec nic nechybí. Protože se povedlo spojení dvou
               národních pokladů, jaké tu ještě nebylo.


               Autor: Jana Soukupová, MF DNES
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46