Menu

Janka Ryšánek Schmiedtová

Kmenový režisér, dramaturg

„Můj svět není z atomů, je spletený z příběhů – velkých, malých, složitých, jednoduchých, těch známých i skoro zapomenutých. Smysl divadla je pro mě o jejich oprašování, nalézání, interpretování a následném vyprávění. O pojmenovávání světa kolem nás skrze příběhy.“

Narodila se v Praze na Královských Vinohradech. Navštěvovala Literárně-dramatický obor pod vedením Dany Hlaváčové, jezdila organizovat festival Jiráskův Hronov. Po maturitě na Lincoln High School v americkém Portlandu a na Arcibiskupském gymnáziu v Praze studovala činoherní režii na Janáčkově akademii, odkud vyjela na stáže do portugalského Lisabonu a skotského Glasgow. Ateliér režie absolvovala inscenací adaptace Gazdiné roby Gabriely Preissové Eva, Eva!

Někdy překládá z angličtiny, často píše: pražské Studio DVA má na repertoáru její Tři grácie z umakartu, Divadlo Palace hraje Vzpouru nevěst. Je šéfredaktorkou časopisu Předškolák a redaktorkou časopisů Časostroj Proč a jak. Pravidelně píše i pro týdeník Vlasta. Spolupracovala s Českým rozhlasem, několikrát režírovala brněnskou Slavnost masek.

Doposud pracovala autorsky a režijně na více než šedesáti inscenacích po celé Republice i na Slovensku. Například: HaDivadlo (Modelka XXL), Městské divadlo Zlín (Fridy Kahlo, Vzpoura nevěst, Pýcha a předsudek), Divadlo Radost (Jak morčata pekla bábovku, O líné babičce, Miminí divadlo: Kao a Maki, Miminí divadlo: Bu-bu-bu-bubáček), Národní divadlo moravskoslezské (Kuřačky, Perfect Days, Ples v opeře, Pět let zpět), Divadlo J. K. Tyla v Plzni (Kráska z Leenane), Divadlo Petra Bezruče (Osiřelý západ, Mládí v hajzlu, Maryša, Zapomenuté světlo, Heda Gablerová: Teorie dospělosti, Šikmý kostel), Studio L+S v Bratislavě (Tři grácie z umakartu), Divadlo loutek Ostrava (Malá Mína zmlsaná, Muminci: Čarodějův klobouk), Slezské divadlo Opava (Gazdina roba, to tvoje divné srdce, Evuša moja), Moravské divadlo Olomouc (Dům Bernardy Alby, Rok na vsi), Městská divadla pražská (Premiéra mládí), Východočeské divadlo Pardubice (Sherlock v nesnázích), Divadlo Spejbla Hurvínka (Miminí divadlo: Žeryčku, hop!) a Divadlo Tramtarie Olomouc (Fat cabaret: lásky, strach a zen nekonfekčních žen). V rámci Letních shakespearovských slavností režírovala Hamleta, pod Spitfire Company spolupracovala s Miřenkou Čechovou na inscenaci Baletky.

Umělecky vedla ostravské Divadle Petra Bezruče. Pod hlavičkou o.s. Tripitaka a Centra experimentálního divadla režírovala projekty divadla v sociální akci: s lidmi z náhradní rodinné péče to bylo Paso a paso – Cesta zraněného bojovníka a s matkami samoživitelkami SAMODIVA /divadelní blues pro sólo matky/. Dva roky byla odbornou asistentkou na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

Vedle divadla se věnuje organizování nejrůznějších společensky kulturních akcí. Je vdaná, má syna Rudolfa a psa, mopse jménem Kapitán Antonín Kuře. Ráda čte, cestuje, a pak o svých zkušenostech a zážitcích píše.

Od roku 2022 kmenová režisérka a dramaturgyně Divadla Spejbla a Hurvínka.

Další informace hledejte na webových stránkách: janka.rysanek.cz.

Autor/ka, a spoluautor/ka her

Hurvínkovo moře snění, Žeryčku, hop!

Fotogalerie

Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli, co nejvíce pohodlí při jejich prohlížení. Kliknutím na „Souhlasím s použitím všech cookies“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie. Můžete také pomocí nastavení poskytnout kontrolovaný souhlas nebo zamítnout použití cookies kromě nezbytných.

Povolit vše Nastavit cookies

Níže najdete kategorie cookies používané na našich webových stránkách, které můžete povolit nebo zakázat. Funkční cookies není možné zakázat, protože jsou pro bezproblémové procházení webu nezbytné. Vaše nastavení cookies je v budoucnu možné měnit pomocí odkazu v patičce webu.

Zavřít