Martin Klásek
dlouholetý hlavní interpret Spejbla a Hurvínka předal žezlo tradice Ondřeji Lážnovskému
bývalý dlouholetý umělecký šéf souboru Divadla S+H
Je autorem a spoluautorem | ||
her: | knih: | |
Přicházejí k nám S+H Hurvínek a zrcadlo Hurvínek UFOnem Hurvínek už zase zlobí Hurvínkova cesta do Tramtárie Hurvínkovo dobrodružství Hurvínkovo přání Spejblovo hudební zmatiné S+H – “Ve dvou se to lépe…” | Hurvínek a Mánička na neznámé planetě Hurvínkova cesta do Tramtárie Hurvínkovo přání | |
Nastoupil jako šestnáctiletý chlapec do jevištní techniky a zakrátko na sebe upozornil svým loutkovodičským nadáním. Stal se tedy členem uměleckého souboru a několik let alternoval vodění loutky Hurvínka. Když se posléze projevila jeho schopnost napodobit hurvínkovskou fistulku a prokázal potřebné herecké schopnosti, začal jej Miloš Kirschner připravovat jako svého nástupce. A tak Martin Klásek již v roce 1974 absolvoval v dětské hře “Hurvínek mezi broučky” svůj první herecký křest v postavách Spejbla a Hurvínka. Po několikaleté pauze začal v roce 1982 s Milošem Kirschnerem pravidelně alternovat. Zprvu jen v dětském repertoáru, později i v představeních pro dospělé. Když kvůli zdravotním problémům omezil Miloš Kirschner namáhavé zahraniční cesty, pokračoval M. Klásek i v tradici cizojazyčných verzí, neboť divadlo od éry Miloše Kirschnera hraje vždy v jazyce té země, kde právě hostuje. Martin Klásek navázal i na tradici autorské dílny divadla. Je autorem nebo spoluautorem celé řady her a dialogů. Prvním samostatným autorským a režijním debutem byla doma i v zahraničí velmi úspěšná hra “Hurvínek a zrcadlo”, po které následovalo představení “Hurvínek UFOnem”. Tím se dostáváme na další pole působnosti Martina Kláska a tou je režie. Režíroval celou řadu našich představení a jeho připomínky mají velký vliv i na práci režisérů ostatních. Roku 1990 se stal šéfem uměleckého souboru divadla a v roce 1996, po smrti Miloše Kirschnera, již třetím otcem hlavních protagonistů divadla. Pokračuje i v mimodivadelních aktivitách. Věnuje se také dabingu. V rolích S+H natáčí nová CD, vystupuje v televizi. Potvrzuje tak, k radosti divadla i jeho fanoušků, životaschopnost této ojedinělé divadelní tradice. A to nejen svou vlastní prací, ale i tím, jak poctivě vychovává novou generaci. Po celý svůj život se stará o výchovu mladých loutkářů. Jak v oblasti jevištní řeči, tak v umění hry s marionetou. Aby nezaniklo to co budoval nejen on, ale celé generace před námi. Také proto si našel a vybral svého pokračovatele. Ondřej Lážnovský se s ním od roku 2017 alternoval. Veškerou svou prací se Martin Klásek podílí na udržení marionetářské tradice. Nejen našeho divadla, ale celého českého loutkářství.












